Back to Course

Intermediate German Grammar Topics

0% Complete
0/0 Steps
  1. German-The General Subjunctive (Konjunktiv II)
    4 Topics
  2. German-The Past Subjunctive (Konjunktiv II)
    4 Topics
  3. German-Konjunktiv II Double Infinitive
    4 Topics
  4. German-Infinitive Clauses
    4 Topics
  5. German-"anstatt zu" and "ohne zu"
    4 Topics
  6. German-Passive Voice Present Tense
    4 Topics
  7. German-Passive Voice Modal Verbs
    4 Topics
  8. German-Passive Voice Alternatives
    4 Topics
  9. German-The Verb lassen
    4 Topics
  10. German-Relative Clauses
    4 Topics
  11. German-Modal Particles
    4 Topics
  12. German-Genitive Prepositions
    4 Topics
  13. German-Als Ob and Als Wenn
    4 Topics
  14. German-Haben + Double Infinitive
    4 Topics
  15. German-Two-Part Conjunctions
    4 Topics
  16. German-Demonstrative Pronouns
    4 Topics
  17. German-Verbs with Prepositions
    4 Topics
  18. German-Je... desto... umso Clauses
    4 Topics
  19. German-Relative Pronoun Types
    4 Topics
  20. German-Selber and Selbst
    4 Topics
  21. German-Uses of Es
    4 Topics
  22. German-Idioms
    4 Topics
  23. German-Review of all Tenses
    4 Topics
  24. German-Accusative and Dative Prepositions Review
    4 Topics
Lesson 21, Topic 4
In Progress

Listening Exercise-German Uses of es

Stephen Sovenyhazy April 23, 2024
Lesson Progress
0% Complete

Listen to the audio and try to answer the following questions.

Questions

1. What expressions with “es” were used?
2. When do they work in the garden and for how long?
3. What did they plant?
4. What did the students notice about the basil they planted? 
5. What insects are in their garden?

Answers

1. “es heisst, das Gartenarbeit…” (One says, that…), Dann gibt es (then there is), haben… es sofort bemerkt (have noticed it right away), – es heisst trotzdem- (it’s still called- refers to the basil, so not technically just a subject/verb expression), die Kinder lieben es, (the kids love (it) to), wenn es regnet (when it rains), wenn es heiß und sonnig ist (when it is hot and sunny), es sind auch (ther are also), es heißt, Maikäfer (one says, that lady bugs…)
2. They work in their garden every Tuesday and Thursday for one hour. 
3. THey planted strawberries, cucumber, tomatoes, parsley, green beans and purple (red) basil. 
4. They noticed that “red” basil is actually purple. 
5. They have dragonflies, ladybugs, butterflies and a praying mantis. 

Transcript

Ich bin schon seit 17 Jahren Grundschullehrer. Ich unterrichte meinen Schülern Lesen, Schreiben, Mathe und Gartenarbeit. Es heißt, das Gartenarbeit sehr gut für dir Entwicklung ist, und ich stimme dem total zu. Als meine Schüler in der ersten Klasse waren, haben wir zusammen mit einem Tischler drei kleine Gartenbeete gebaut. Im Frühling haben wir dann die verschiedensten Pflanzen gepflanzt: Erdbeeren, Gurken, Tomaten, Petersilie, Pfefferminze und grüne Bohnen. Dann gibt es eine Basilikumart die heißt „roter Basilikum“. Natürlich haben meine Schüler es sofort bemerkt. Das rote Basilikum ist eigentlich lila, aber er heißt trotzdem „roter“ Basilikum. Die Kinder lieben es ihre Pflanzen wachsen zu sehen. Wir arbeiten jeden Dienstag und Donnerstag für eine Stunde im Garten. Wenn es regnet, ziehen wir uns unsere Regensachen an, und wenn es heiß und sonnig ist, stellen wir einen großen Sonnenschirm auf, und trinken Limonade mit unserer eigenen Minze.
Es sind auch mittlerweile viele Insekten in unserem Garten: Libellen, Maikäfer, Schmetterlinge und sogar eine Gottesanbeterin. Es heißt, Maikäfer sind gutartige Insekten, weil sie schädliche Insekten fressen.

Vocabulary

die Grundschule(n) – the elementary school
“Mathe” (short for die Mathematik) – math
die Entwicklung(en) – the development
das Basilikum – the basil
die Petersilie – the parsley
gutartig – here: beneficial, good (also: benign)
schädlich – harmful
die Libelle(n) – the dragonfly
der Maikäfer(-) – the lady bug (lit. the may bug)
die Gottesanbeterin(nen) – the praying mantis 
fressen – eat, feed