Intermediate German Grammar Topics
-
German-The General Subjunctive (Konjunktiv II)4 Topics
-
German-The Past Subjunctive (Konjunktiv II)4 Topics
-
German-Konjunktiv II Double Infinitive4 Topics
-
German-Infinitive Clauses4 Topics
-
German-"anstatt zu" and "ohne zu"4 Topics
-
German-Passive Voice Present Tense4 Topics
-
German-Passive Voice Modal Verbs4 Topics
-
German-Passive Voice Alternatives4 Topics
-
German-The Verb lassen4 Topics
-
German-Relative Clauses4 Topics
-
German-Modal Particles4 Topics
-
German-Genitive Prepositions4 Topics
-
German-Als Ob and Als Wenn4 Topics
-
German-Haben + Double Infinitive4 Topics
-
German-Two-Part Conjunctions4 Topics
-
German-Demonstrative Pronouns4 Topics
-
German-Verbs with Prepositions4 Topics
-
German-Je... desto... umso Clauses4 Topics
-
German-Relative Pronoun Types4 Topics
-
German-Selber and Selbst4 Topics
-
German-Uses of Es4 Topics
-
German-Idioms4 Topics
-
German-Review of all Tenses4 Topics
-
German-Accusative and Dative Prepositions Review4 Topics
Participants 265
Listening Exercise-German Uses of es
Stephen Sovenyhazy April 23, 2024
Listen to the audio and try to answer the following questions.
Questions
1. What expressions with “es” were used?
2. When do they work in the garden and for how long?
3. What did they plant?
4. What did the students notice about the basil they planted?
5. What insects are in their garden?
Answers
1. “es heisst, das Gartenarbeit…” (One says, that…), Dann gibt es (then there is), haben… es sofort bemerkt (have noticed it right away), – es heisst trotzdem- (it’s still called- refers to the basil, so not technically just a subject/verb expression), die Kinder lieben es, (the kids love (it) to), wenn es regnet (when it rains), wenn es heiß und sonnig ist (when it is hot and sunny), es sind auch (ther are also), es heißt, Maikäfer (one says, that lady bugs…)
2. They work in their garden every Tuesday and Thursday for one hour.
3. THey planted strawberries, cucumber, tomatoes, parsley, green beans and purple (red) basil.
4. They noticed that “red” basil is actually purple.
5. They have dragonflies, ladybugs, butterflies and a praying mantis.
Transcript
Ich bin schon seit 17 Jahren Grundschullehrer. Ich unterrichte meinen Schülern Lesen, Schreiben, Mathe und Gartenarbeit. Es heißt, das Gartenarbeit sehr gut für dir Entwicklung ist, und ich stimme dem total zu. Als meine Schüler in der ersten Klasse waren, haben wir zusammen mit einem Tischler drei kleine Gartenbeete gebaut. Im Frühling haben wir dann die verschiedensten Pflanzen gepflanzt: Erdbeeren, Gurken, Tomaten, Petersilie, Pfefferminze und grüne Bohnen. Dann gibt es eine Basilikumart die heißt „roter Basilikum“. Natürlich haben meine Schüler es sofort bemerkt. Das rote Basilikum ist eigentlich lila, aber er heißt trotzdem „roter“ Basilikum. Die Kinder lieben es ihre Pflanzen wachsen zu sehen. Wir arbeiten jeden Dienstag und Donnerstag für eine Stunde im Garten. Wenn es regnet, ziehen wir uns unsere Regensachen an, und wenn es heiß und sonnig ist, stellen wir einen großen Sonnenschirm auf, und trinken Limonade mit unserer eigenen Minze.
Es sind auch mittlerweile viele Insekten in unserem Garten: Libellen, Maikäfer, Schmetterlinge und sogar eine Gottesanbeterin. Es heißt, Maikäfer sind gutartige Insekten, weil sie schädliche Insekten fressen.
Vocabulary
die Grundschule(n) – the elementary school
“Mathe” (short for die Mathematik) – math
die Entwicklung(en) – the development
das Basilikum – the basil
die Petersilie – the parsley
gutartig – here: beneficial, good (also: benign)
schädlich – harmful
die Libelle(n) – the dragonfly
der Maikäfer(-) – the lady bug (lit. the may bug)
die Gottesanbeterin(nen) – the praying mantis
fressen – eat, feed